Fjallfoto.se - Nyheter

2013-04-14 - Mr Talang goes fishing2013

Posted by Robert Fjällborg 2013-04-14 20:16:50

Dagen till ära hade jag och Jesper Lundin tänkt dra iväg på ett pass som vi surrat om ett tag. Vädret var strålande och absolut ingenting kunde gå fel, det riktigt doftade storgädda.

Bilen tömdes snabbt och de första stegen på snön gick kanonbra.

- Vilken grym skare! sa jag.
- Det kommer gå skitenkelt att ta sig ner till vattnet.

Men det borde jag inte ha sagt. 10 steg senare när vi kom bort från skuggpartiet så sjönk man obönhörligen rakt ner i kvicksanden till snö vartannat steg. Upp på halva låret och ibland till midjan.

- Vilken idiot jag är, jag tittade ju till och med på snöskorna när jag packade bilen.

Samtidigt mindes jag hur min felkopplade hjärna tänkte att "snön nog hade sjunkit ihop rätt mycket nu".

Nåväl, en massa svettdroppar senare så skulle jag ta ett jättekliv och slog mitt knä stenhårt i den smiley isborrsjäveln. Några snabba vackra ord lämnade mina läppar innan jag haltade vidare ner mot vattnet.

Isen var lättborrad med mina nya skär, snabbt hade man sina spön ute och skulle ta den obligatoriska första kaffekoppen. Alltså koppen efter den tidiga kaffekoppen men före den uppiggande kaffekoppen.

Jag skruvade upp locket och började hälla vatten i kåsan med snabbkaffe. MEn det rann så förbannat långsamt så jag skruvade upp korken bara liiiiiite till.

Det slutade med att när jag hällde vatten så kom den förbannade korken med och kokhett vatten dränkte min ena hand.

Men inget ont som inte för något gott med sig, en del av vattnet hamnade i kåsan så jag fick mitt kaffe. Dessutom fick jag en perfekt anledning till att öva på fler vackra ord.

Fisket bestod av bommade hugg, slipsar och smågurkor blandat med ytterligare bommade hugg.

Solen stekte på och mitt ansikte antog snart samma färg som min skållade vänsterhand, vad tur att jag glömde smörja in mig med "sol utan brun" innan jag åkte hemifrån tänkte jag lite klämkäckt.

Lagom till att vi skulle åka hem så hade solen givetvis förvandlat all snö till kvicksand och nu var det inte vartannat utan varje steg som sjönk igenom.

Ångest gör sig bäst i text, därför bifogar jag inga bilder på misären....

2013-03-17 - Mehamn2013

Posted by Robert Fjällborg 2013-03-17 19:20:35

Just nu sitter jag och S-O instormade i stugan, varenda väg i hela Nord-Norge är
"Stengt på grunn av uvær."

Så vi blir minst ett dygn sena hem, men det är sånt man får ta.

Här kommer i alla fall lite blandade bilder från vår vistelse här. Nu på torsdag den 21a mars så kommer det första reportaget i VK för er som läser den tidningen.

Blog imageBlog imageBlog imageBlog image

Bäst att markera upp hålen ordentligt så man hittar dem på morgonen. Vi fick totalt ett par timmars sol så det gällde att fota snabbt.Blog image

Arnold får sig en liten frusen röding till lunch.Blog imageBlog imageBlog imageBlog image

S-O med kilosröding tagen på jigg.Blog imageWBT3 tältet stod pall för 2 dagars snöstorm.Blog image

Norrsken, alltid lika trevligt.Blog imageBlog image

Hus-uttern i Mehamn, jag såg den flera gånger men hann aldrig få den på bild.Blog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog image

Mehamn täckt i ett snödrev som blåst fjällen rena från snö.Blog image

RenshusetBlog image

Stugorna i MehamnBlog image

Jag poserar med en torsk i 15-kilos klassen.Blog image

Gustav Ljung med en fin skreitorsk på dryga 15 kgBlog imageBlog imageBlog image

Gustav Ljung med säsongens första hälleflundraBlog image

Den tyngsta torsken jag provat på stångade en bra stund men klev tyvärr av kroken bara 15-20 meter från båten.Blog image

Ät mackan snabbt, speciellt i hagelstorm.Blog image

MSR-köket fungerade bra.Blog image

Den enda som verkligen trivdes i detta väder var nog Arnold.Blog image

Så vacker blir man efter 6 timmars konstant skidåkning i snöstorm.Blog imageS-O tar i från tårna i mothugget

Blog image

Torskarna hade munnen full med lodda.Blog image

2013-03-09 - Vägen till Mehamn2013

Posted by Robert Fjällborg 2013-03-09 16:34:15

Äntligen var vi på väg mot Mehamn som jag och S-O Larsson planerat så länge, turskidor, tält och pimpelfiske efter röding stod på schemat liksom lite havsfiske efter Skrei om vädret visade sig på sin bättre sida.

Om vi ska sammanfatta resan upp med en bild så passar denna rätt så bra:

Blog image Snö varvat med snöstorm och drivsnö varvat med stängda vägar.

Redan innan Kiruna hörde vi att E10 förbi Riksgränsen var öppen enbart för kolonnkörning men det var ju mitt i natten innan vi var där så vi blev stående över en timme i Björkliden och sedan över 4 timmar i Riksgränsen innan de öppnade vägen på norska sidan.

Blog imageBlog image
Lagom slut kände man sig efter korta sovstunder i bilen.

Men på morgonen när vi väntade på att norska sidan skulle öppna så hann vädret bli kanonfint.

Och det perfekta vädret höll i sig säkert flera timmar...

Blog imageBlog imageVi blev stående med en massa andra människor nedanför Kvenangfjället och sedan blev det kolonnkörning även där med varningsblinkers påslagen.
Det var tydligen dags för Finnmarkslöpet, en hundtävling som utgår från Alta så det var rätt mycket folk i rörelse.

Vädret växlade om vartannat och under vår andra natt i bilen så hade vi först rätt fint norrsken över bilen innan det blev snöstorm igen och vi var rädda att bli fast mitt uppe i ingenstans.

Men tillslut vid 3-tiden på lördag morgon rullade in i Mehamn så kände man sig helt slut och vi höll på att köra fast bilen i drivsnö med 200 meter kvar.

Först hade vi hoppats på en halvdags havsfiske under lördagen men väderprognosen hann ändras innan vi hann ut så det blev en utrustnings och vilodag innan vi imorgon drar ut på fjället.

Blog imageBlog imageBlog imageDagens väder har varierat från minut till minut med sol och sen snöstorm med 10 meters sikt och sen lite hagel på det också. Hemtrevligt helt enkelt!

Men fler rapporter dröjer nog en stund då fjället och äventyret väntar.

2012-11-18 - Misslyckat lakafiske2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-11-19 21:18:13

Tillsammans med Jörgen Öhman, eller kanske mer känd som Keldor, så var helgens sikte inställt på lakfiske vid Rickleån. Helt otestat då ingen av oss blött krok där tidigare, men åmynningar brukar vara heta för lake denna tiden på året.

Även Yrkesfiskarnas skräck Robert Lindholm, eller mer känd som Pasi75, besökte oss en sväng under kvällen.

Men om fisket kan väl inte sägas så mycket, under natten kom det upp några mindre lakar, tur att det fanns en och annan öl att dränka fiskesorgerna med.

För små och för få!

Men orutinerad som jag är så avslutade jag fisketuren med att veva upp turens största lake, och mitt mothugg är GRYMT!

Så grymt att fisken blev halvt flådd och hann börja ruttna under invevningen.

Hur stor är sannolikheten att lyckas kroka en lake i huvudet med en agnad enkelkrok? Speciellt en som ligger död på botten och ruttnar samt luktar apgam.

2012-09-09 - Trean kom....2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-09-10 17:52:07

....lite snabbare än jag räknat med, och den var en smula större än jag vågat drömma om.

Blog image
När denna gädda gled in i håven så skrek jag så högt att alla älgar på flera kilometers håll förmodligen skenade i panik.

En riktig köttbuss med längden 117 cm, omkretsen 55 cm och vikten på mäktiga 14,4 kg. Lyckan var fullkomlig.

Betet för dagen var en lååång jigg som Mangeboy meckat fram i sin verkstad. Mer av den kommer att bli synlig i en större fisketidning nära dig framöver ;)

Blog image
Vad kommer hända resten av denna hösten? Bra fråga men jag tror det blir lite svårt att bräcka denna pjäsen.

2012-08-25 - Ettan kom, tvåan kom2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-08-26 20:40:34

trean kommer så småningom.

Denna lördag började mindre bra med att vattnet i ån jag och Jesper Lundin tänkt fiska i för dagen var riktigt lågt, redan då började man undra hur fan detta skulle gå.

Men skam den som ger sig, jag doppade i en död mört medan Jesper körde med levande betesfisk. Vi hann inte fiska mer än kanske en kvart innan jag trodde min mört fastnat i botten när vi drev nedåt. Men det råkade vara en fisk och en fin rackare också.

Blog image8,4 kg och 110 cm var inte kattskit, mitt på dagen och spegelblankt vatten dessutom.

Men vi fiskade vidare och ett par timmar senare så blev det snabbt lite kaos i båten då Jesper först krokade en stark fisk och jag hakade på efter 15 sekunder. Dubbelhugg och gäddorna rusade som galningar.

Blog imageDet blev lite trångt i håven, sällan har en håv varit så välfylld. Över 18 kg gädda.

Blog imageJesper med drygt 8 kg och en bit över metern, denna fisk trodde vi först vägde kanske dryga 5 kg.

Blog imageMedan jag hade turen att få en firre på 113 cm som just spräckte 10-gränsen med 10,06 kg. Lyckan var total!

2012-08-23 - Men va fan?2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-08-26 20:33:53

Efter att under 2012 ha testat en ny infallsvinkel på fisket, nämligen skägg så kan jag bara säga:

Blog image
Alltså är gränsen 10 kg passerad för mig, detta råkade hända redan i våras men jag knep igen om det för att inte förstöra ett fiskereportage som kom ut i det senaste numret av Fiske-Feber.

Rent generellt kan man säga att rapporterna här på bloggen blir lidande då jag inte kan röja allt för då blir ju tidningsreportagen inte lika spännande.

2012-08-04 - Hi-life på Holmön2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-08-04 20:28:23

Tillsammans med Rödingen och Henke så var det dags för en grabbdag.

Vi tog båten min till Holmön men vi skippade fiskesakerna.

Istället så körde vi motorbåt.

Blog image
Testade nya kulinariska läckerheter.

Och rökte på.

Sen åkte vi hem....

2012-07-11 - Åderlåtning2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-07-12 13:12:33

Helt plötsligt en vindstilla kväll i juli så föll andan på, det var som att mina nedärvda instinkter kallade på mig. Likt en vandringsälg så travade jag iväg ut på Grössjöns naturreservat bakom huset. Kameraprylarna var förstås med om man nu skulle få syn på något.

På en myr någonstans i skogen så beslöt jag mig för att ägna mig åt 2 hobbies på en gång. Ner på alla fyra band tuvor och mossa.

Blog imageBlog image
Då passade jag även på att testa min nya hobby åderlåtning, den gigantiska svärmen med mygg kalasade frikostigt på min lekamen när jag pillade med fokus och andra inställningar.

Det kalasades överallt där jag missat att smörja in mig med den omärkta gamla förpackningen med Norrlands-aftershave jag hittade i garaget, misstänkt likt ett gammalt stift med US622. Den gamla hederliga sorten med en massa smaskiga kemikalier som man inte får använda längre, förövrigt så kanske det var just dessa kemikalier som gjorde att man blev som man blev? För i mina ungdoms dagar så konsumerades det friskt av denna varan ute på hjortronmyrarna.

Den milslånga vandringen gick vidare över klippor, tuvor och mera mygg.

Tråkigt att inte Åke Andersson var beredd att följa mig på vandringen ikväll, det fanns mygg så det hade räckt till minst 2 personer. Delad börda är halv förbannelse!

Kvällens vandring blev 9,4 km lång och 0,94 liter blod fattigare men det var härligt ändå att vara där ute.

Blog imageBlog imageBlog image

2012-07-09 - En ny dag2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-07-12 00:33:24

...ett nytt besudlat fiskevatten!

Mats/umeafishing.se hade bjudit in mig i sin båt för att visa alla monsterfiskar som hans Tavelsjö kunde generera.

Och massor av fisk visade sig sjön hålla, alternativt så var det fel på Mats ekolod för det var gigantstim både här och där. Men högg det då? Nja, det var lite sämre på den fronten.

Men för en gångs skull så fick jag nästan en större gädda än Mats. Eller för att vara uppriktig så blev han utan gädda och jag fick nästan en gigantfisk på säkert 30 cm, men tyvärr så lossnade den vid båtkanten.

Några abborrar blev det tillslut och jag lyckades faktiskt med en ny art! Grön spade tror jag den kallas, möjligtvis Grön leksaksspade.

2012-07-01 - För bra start...2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-07-01 20:55:50

Vaknade upp vid 07:00 på morgonen av att Tilde väckte mig, lät Ann-Louise sova vidare och gick upp. En snabb titt ut genom fönstret avslöjade att det lika gärna kunnat vara en ruskig höstdag, en tät dimma och jag ställde mig själv frågan:

1á juli, långkallingar eller inte?

Det blev långkallingar.....

Vindprognosen för dagen hade sagt 1-3 sekundmeter, men nu så här i efterhand kan man väl säga att det blev lite mer.

Nåväl, vi gled ut på älven efter att allt packats klart i båten.

Första ankringen och första kastet för mig gav en gädda just under 7 kg.

Blog imageSkadad underkäke men stabbig som få, härligt med lite bra kondis igen. Tror inte gäddan passerade metern ens.

Efter detta så kom det en eländig geting och landade på min byxa, Micke sa "Slå den!" och det gjorde jag. Men det borde jag inte ha gjort.... Det sved till av bara fan och en liten tagg satt kvar i mitt finger som snabbt svullnade upp en aning, när jag tittade på mitt finger kom jag samtidigt på att jag glömt mina solglasögon hemma. Klant!

Vi fiskade vidare en stund och jag tappade snabbt en gädda kring 6 kg bakom båten men det var ganska segt och inte många kontakter.

Lunchen skulle intas på Strömpilens burgarhak. Micke och Markus gick för att handla och jag knöt fast båten.

Då hittade jag anledningen till det konstiga ljudet när Micke klev i båten lite för snabbt i hamnen. Hela fästet till elsnurran var knäckt rakt av vilket gjorde att den är tämligen oanvändbar tills ett nytt fäste monterats och då måste man plocka lös hela överdelen också. Får se om det överhuvudtaget går.

Men maten smakade i alla fall bra.

Vi gasade snabbt vidare och en av Mickes Planolådor flög helt plötsligt ur båten i full fart, efter att vi plockat upp denna bland vågorna(inklusive innehåll) så hann jag bara gasa på i 2 sekunder innan Mickes keps också blåste iväg vilket betydde en ny piruett med båten. De boende efter stranden lär väl ha undrat vad tusan vi höll på med.

Resten av fisket gick ganska jättedåligt, enstaka mindre gäddor och STORA vågor gav lite Norge-feeling över det hela.

Vi gav oss vid middagstid och när jag kom hem till mitt så fick jag denna bilden som avslutning på dagen.

Blog imageMarkus hade tydligen visat sin talang vid urlastningen av bilen.

2012-06-23 - Norgefiske2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-07-01 20:38:56

En snabbinkallad tur med S-O Larsson/MiekoFishing.se blev ett skönt avbrott i vardagen.

Här kommer några bilder, mer kan ni läsa om i tidningen framöver.

Blog imageBlog imageBlog imageBlog imageBlog image

2012-06-18 - En "liten" uppdatering2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-06-18 20:43:52

Länge sedan det hamnade något här. Fisket under våren och försommaren har gått bitvis ganska helsegt. Vattennivån har varit upp bland träden i skogen och tiden har som vanligt runnit iväg på en massa andra saker än man hade planerat från början.

Blog imageSnösmältningen har varit den segaste i mannaminne, men vi gjorde några tappra försök på lite mete så fort isen släppt sitt grepp. Resultatet blev? inte så mycket att skriva om.....

Mangeboy och hans verkstad har fått sig ett inplanerat besök, mer om detta kan ni läsa i Fiske-Feber i slutet på sommaren som det verkar just nu.

Blog imageBlog image
I ett svagt ögonblick efter några händelsefattiga bompass så beslutade jag mig för att elda upp hela fiskeutrustningen som straff.

Blog image
Och förutom de fiskepass som man hunnit med så har några andra fotouppdrag smugit sig in i planeringen.
Bröllopsfoto i Boden och lite studentbilder var vad som gällde.

Blog imageNu får vi väl snart se vad resten av sommaren har liggande på lut, lite krokblöta ska man väl hinna med?

2012-04-23 - 15 timmars idpimpel2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-04-23 21:41:21

När väckarklockan ringde kl 04:25 kändes Makkes val för dagen helt rätt, att kliva upp före fan och bege sig ut på isen bara måste ju vara rätt väg för att få en stor id.

Blog image
Väl på plats utanför Strömbäck så vandrade vi ut i dimman klockan 6 och konstigt nog var vi först ut på isen.

När en havsörn passerade oss på kanske 30 meters håll så släppte jag ner min nya fina mormyska i hålet, samtidigt som Makke höll på att grisa omkring med sitt mäsk drog jag upp den första stormörten för dagen. Perfekt med lite agn till kommande gäddfiske.

Drygt 10 minuter senare så kunde jag räkna in dagens första id, vilken kanondag detta skulle bli tänkte jag samtidigt som jag började drömma om alla idar jag skulle kunna fotografera idag.

Blog image
Sen fick jag en liten mört, och efter det en ännu mindre mört och sen blev det 128 st andra mörtar innan vi tillslut fick besök på isen. Först anslöt Patrik Stenroth för att dra några mörtar, sedan fick vi besök av Henrik Jonsson och tillslut så anslöt mannen som vi väntat på sedan 06:00. Pizzamannen Simon kom med lunchen för dagen, efter att den var intagen så återfick man lite energi.

Blog imageBlog image
Simon passade på att lägga ut ett gäddmete och en liten stund senare fick han en gädda som gjorde skäl för hans smeknamn. Slangen!

Blog image
Ungefär 12 timmar efter att jag fångat den första iden för dagen så passade nästa fisk på att besöka vårt swim.

Jag passade på att dra en riktig fetmört, 0,38 kg och den tänkte jag att en gädda på minst 2 kg skall få smaka på under året.

Ytterligare en timme senare fick även Makke idbesök i sitt hål.

Blog imageBlog imageBlog image
Dryga 2,2 kg fick bli den största fisken för dagen innan vi gav oss just innan 21-tiden på kvällen efter ett krävande 15-timmars fiskepass.

Dagens reflektion:

Vad håller man egentligen på med? 15 timmar på isen med resultatet en id och ett bränt ansikte.
Herren som kom förbi oss under förmiddagen och frågade hur abborrfisket gick kanske inte hade så fel. När vi svarade att vi fiskade id så frågade han varför. För att ta upp dem, ta en bild och sen släppa tillbaka dem igen svarade vi.
Då undrade han om vi hade sökt hjälp för det.....

2012-04-12 - Sjöblöta skotrar och norrsken2012

Posted by Robert Fjällborg 2012-04-13 20:31:20

En givande fisketur, i vanlig ordning utan fisk, skulle enkelt avslutas med en skotertur över sjön där jag och min far kört många gånger tidigare utan problem.

Av någon besynnerlig anledning så hade någon lämnat 3-4 dm vatten under snön och skotrarna sjön ner likt kvicksand. Eller som 2-åriga dottern Tilde sa, skotrarna ramlade ner i vattnet.

Blog image
2 skotrar, 2 kälkar och vatten som ibland passerade stövelskaften gjorde den närmsta timmen till ett spännande äventyr. Nåja, när skotrarna var uppe på fast underlag igen så fick jag bära barnen på ryggen och sedan var det till att för hand dra kälkarna genom sörjan.

När det sedan var kväll så skulle jag just gå och duscha, men då tyckte jag mig se ett konstigt sken utomhus. Väl vid fönstret så var halva himlen täckt av underbart kraftigt norrsken. Mitt i april!!!

En snabb titt på termometern visade att det nog var bäst att gå ut iklädd något annat än kortkalsonger. Snabbt på med lite kläder och sen fram med den undanpackade kamerautrustningen.

Springande ner mot vändplanen så ser jag till min förbannelse att norrskenet dör bort från mig, smått svärande så fäller jag ut benen på stativet för att försöka föreviga det lilla som var kvar.

Med en fullvuxen älgko ett 50-tal meter bort i mörkret så fick jag några bilder, dessutom skrämde jag halvt ihjäl en stackars hare som kom skuttande mot mig intet ont anande. Men då slutarljudet på en Nikon D700 var något nytt så tog den det säkra före det osäkra och gjorde ett bautaskutt 2 meter upp i luften och försvann.

Blog imageBlog imageBlog imageISO 1600 och slutartider på mellan 20 och 30 sekunder gällde ikväll eftersom ljuset var så svagt. Men lite tur hade jag för ljuset var ganska statiskt och svassade inte omkring på himlen i full fart.